söndag 6 mars 2011

Första marshelgen

I helgen halvoljade jag en gammal ladudörr - oj, vad fint det blev! Den gröna, matta färgen fick en helt ny lyster och djup. Bra metod, om det finns färg kvar som man vill rädda.


Det lilla fönstret fick en ny fönsterruta också. Det känns bra att kunna ta hand om uthusbyggnaderna så att de inte förfaller.

Vi bar och kånkade kvistar och ris, A högg och sågade. Jag samlade stenar som skall bli kant till en rund liten mormorsrabatt runt det gamla flaggstångsfästet. Tanken är att det skall klättra luktärter på stängerna.

Mini-Stonehenge.
Det var all-time-high vid fågelbordet: domherrar, entitor, talgoxar, blåmesar och den nya bekantskapen nötväcka. En mindre hackspett var ihärdig i en av björkarna hela söndagen. För 5:e veckan i rad var det tomt i musfällan på vinden. En slump, eller letar de sig ut så tidigt?

Inne hängdes ett par riktigt fina gamla gardiner, Traderafynd, upp:


Nu blir det inte mörkt förrän efter klockan sex!

5 kommentarer:

  1. Mmm, livet leker på Källstorpet märker jag. Härligt låter det. Halvolja är bra, har bra använt det på fönsterbågar men dörrar går det förstås lika bra på ;-)

    Enormt fina gardiner emd sekelskiftsrosor. Vill ha jag också!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Sara!
    Vilket fint torp du har! Du hade några frågor ang luktärtor och jag hjälper gärna till så mycket jag kan.
    P.s Jag tycker om bilden på Malvan, det heter min 6 månader gamla dotter :)
    Mvh, Anna i Ransjötorp

    SvaraRadera
  3. Åh, hej Anna! Tack för titten. Jo, som du ser har jag fått för mig att låta luktärter klättra upp på de gamla flaggstängspelarna. Jag har aldrig odlat luktärter (eller egentligen något annat heller...), så jag undrar: vi är ju där på helger och längre på sommaren. Klarar luktärter av att "vara själva" däremellan? Jag har läst att de mår bra av att man knipsar av blommmorna ofta t.ex. Och jag kan ju inte vattna regelbundet. Något säger mig att de kanske är lite ömtåliga? Jag tänker hur som helst fröså hemma. Tänkte pröva i toarullar - vad tror du om det? Jag har iofs läst att många tycker att de får bättre resultat av att direktså - men det är ju kul att börja tidigare... Vad är dina luktärtserfarenheter? Hälsningar Sara

    SvaraRadera
  4. Hej Sara!
    Det skall nog gå fint att odla luktärtor även om ni inte är där hela tiden, själv bor jag i Köpenhamn och har mitt torp uppe i Värmland och är inte där hela tiden själva och våra luktärtor prunkade verkligen förra sommaren! :)
    Vad jag gör är att jag försår dem nu i början av Mars, lägg fröna i blöt i en dag och så dem i såjord. Jag har använt små gröna plastkrukor men toarullar är också ett jätte bra sätt att så dem eftersom luktärtor får långa rötter och vill ha dem djupt! Det som är jätte viktigt att komma ihåg med luktärtor är att man måste knipsa av dem med jämna mellanrum, speciellt i början! Då så delar sig plantan och stjälkarna blir kraftigare och då får en fmycket större och finare planta, annars blir de rangliga. Vad du gör är att efter att det första riktiga bladparet har kommit upp (Först så kommer det ett litet bladpar och sedan kommer det ett 'riktigt' bladpar det är över det som du skall klippa av, jag brukar klippa ca 1 cm över det och sedan klipper jag igen när nästa bladpar kommer igen och så en tredje gång. Det kommer nog att kännas konstigt att klippa så eftersom man vill att det bara skall växa men det blir så mycket finare då och så får du fler blommor. Det är helt riktigt att du skall klippa blommor ofta från dem för då får du fler och speciellt ta bort döda blommor så att det inte bildas ärtbaljor för då går mycket av plantans näring och energi till att bilda dem och du får färre blommor. Plantera ut dem efter frosten, ca i början av Juni. De kommer blomma tidigare eftersom du har försått dem. Jag har beställt lukärtor från England i år från "Unwins", de har jätte vackra luktärtor!
    Hmm.. detta blev ett långt svar men jag hoppas det hjälper och inte är förvirrande. Annars kan du maila mig på annasepost26@hotmail.com så kan jag förklara bättre :) och om du hr fler frågor ang blommor så går det också bra :)
    Mvh, Anna

    SvaraRadera
  5. Anna, tack för ditt långa svar! Jag har mailat dig ytterligare en fråga på din hotmail... /Sara

    SvaraRadera