söndag 26 juni 2011

Identifieringsfråga

Nu undrar jag om någon vet vad följande, höga växt heter:
Stora blad, och små skira rosa blommor.
Jag har nämligen fått en stängel, och planterat på tomten. Den växer i stora ruggar, så jag tror att den är ganska  invasiv. Hittade lite vacker, blå akleja under en skogspromenad, vid en gammal torpargrund. Ett exemplar fick också följa med hem. De är så vackra att de förtjänar att synas och beundras.

Och följande, lilla ängsblomma, vad heter den?
För övrigt har vi legat nedbäddade och nyst och snörvlat under helgen.

5 kommentarer:

  1. Busken är rosenhallon och ja den sprider sig villigt och kan till och med växa i skuggan.
    Den andra bilden visar "nån" vädd - fin och tålig för torka.

    - C

    SvaraRadera
  2. Åh! Tack så mycket! Rosenhallon! Ja, vädden är jättefin. Den växer lite utspritt på ängarna. Jag tycker om den bleklila färgen.

    SvaraRadera
  3. Jag har också vädd på min äng, trodde först att det var gräslök men hittade inga såna strån. Nu vet jag vad det är! :)

    Lycka till med trädgården i sommarvärmen.

    SvaraRadera
  4. Japp, rosenhallon är det. Jag har en utanför mitt gamla hus också. Den verkar växa som hallon också, med stänglar som behöver rensas bort när de är gamla för att ge plats åt nytt och fräscht. Växer som ogräs!

    SvaraRadera
  5. Åkervädd (Knautia arvensis) närmare bestämt./Ragge

    SvaraRadera