söndag 11 augusti 2013

Början av augusti

Semestern är slut. Vilket härligt väder vi haft i år! Och tacknämligt med borrad brunn eftersom det knappt regnat alls. Jag har målat på vinden. Taket blir brutet vitt, 2% grön umbra, i Wibo emulsionsfärg, och listverket och trappräcket umbragrått från Ottosson. Halva vinden är färdigmålad. Det gick faktiskt lättare än jag trodde att måla snedtak, inte mycket dropp alls. Däremot tycker jag att det är svårt att få till en bra finish på de gråa linoljekulörer jag målat med genom åren. Om underlaget suger fläckvis så syns det så tydligt. Jag vet inte hur man kan komma till rätta med det?

Utomhus har jag fixat till en ganska stor blomsterrabatt genom att slå ihop mindre rabatter. Erfarenheten säger att det blir så mycket mer lättskött genom att minska ned på gräsytor mellan blomster, som bara är meckigt att klippa. Jag har också tittat ut ett annat bra ställe att gräva en stor rabatt på, där jag har tänkt att plantera primärt frösådda perenner. Jag måste komma till skott med olika frösådder i höst nu, det blir så mycket mer ekonomiskt. Hoppas kunna ställa ut krukor med frön på friland under hösten.

 Krusbärsbuskarna blev kalätna av någon stekel, liksom förra året och ser ut som spretiga pinnar. Nu har jag köpt ett besprutningsmedel, Calypso, som jag skall ha redo nästa vår, precis när första angeppet kommer att synas. Enligt trädgårdsmästaren jag pratade med går det bra att bespruta även bärbuskar, om man inte äter bären förrän några veckor senare. Jag vet inte hur man kommer till rätta med steklarna annars, de övervintrar ju i jorden.

Jag har fått en idé om någon form av trädlund i söderläge, men först måste vi få hjälp att ta ned de höga granarna i tomtkanten.

A och jag gjorde ett jätteryck en supervarm dag och ryckte upp slyskott på tomten och slåtterbalkade ned ris och sly bakom ladan. Även ängen är slåttrad, och halvt räfsad.  

Inte har det blivit så mycket sitta på verandan av, eftersom marsvinen haft den till förfogande när de inte varit ute. Kanske också för att det varit så mycket roligt att pyssla med. Sittandet får vänta tills i vinter. Nu väntar sensommaren och hösten med svamppromenader, kaminvärme och höstfärger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar