söndag 27 november 2011

1:a advent

I helgen hade jag sällskap av två fyrbenta vänner på Torpet. Vi inledde lördagen med en lång skogspromenad, bara för att en timme senare inse att vi befann oss mitt i ett stort vildsvinsdrev på 40 man och hundar. En av jägarna rådde oss vänligt men bestämt att vända hem igen. Vilket vi gjorde. Efter en stund började det regna våldsamt och en klass tre varning utfärdades för närbelägna trakter. Höstligt så det förslog. På söndagens morgonpromenad stötte vi på en älg på skogsvägen, men de våta hundarna var så fokuserade på att försöka smita hemåt hela tiden, att det bara var jag som såg den stora skepnaden hasta iväg i diset. Hundarna gillar inte väta och inte heller mörker. De brukar vara svårflörtade på kvällspromenaden. Står och trycker i dörröppningen, måste ibland få koppel på sig och dras ut på den mörka tomten.
Tappra vovvar vintern -10
När vinden ven och regnet piskade gick jag upp på vinden för att känna efter hur varmt det var. Jag trodde på något sätt att värmen från kaminröret skulle göra det behagligt däruppe, men så var inte fallet. Det var kallt. Projekt göra-iordning-vinden går härmed in i fasen skaffa kostnadsförslag från hantverkare. Halva vinden har använts som sommarsovrum tidigare, men tanken är att isolera och snygga till hela utrymmet. Nu gäller det att hitta någon kunnig snickare med intresse för gamla hus. Eftersom huset stått sig så bra i alla år, vill jag verkligen inte orsaka någon skada genom att t.ex. isolera felaktigt. Tips på hantverkare i hörnet västergötland-halland-småland mottages tacksamt.

1 kommentar: