lördag 28 juli 2012

Summering, hittills

Årets odling har varit katastrofal. Potatisen har inte blommat ännu, salladen är lika stor (eller snarare liten) som för tre-fyra veckor sedan och morotsblasten är väl sisådär tre centimeter hög. Jag drog upp en liten "morot" på skoj - den var ca 1,5 cm och typ 3 mm i diameter. Ha, ha - så går det när man inte kan rå över väder och vind, och när man inte kan vattna frikostigt.

Vi har målat en  ladugavel och planterat lite nya blommor, bl.a. rosenpion, fläckflockel och kvanne - frösådder som jag fått av min farbror. Nya favoriter i rabatterna är också kungsljus, temynta, kransveronica, olika röllekor och trädgårdsiris. Rundelrabatten med all stäppsalvia är en humlesuccé. Herregud vad många humlor som trängs där. Vårt äldsta äppelträd (som har några år på nacken), har precis som förra året enbart ett (!) äpple. Hoppas att nytillskottet, Rubinola, hjälper till med pollineringen nästa år. Årets fiasko, förutom morätterna då, är humlen. Den planterades vid sin stör förra året, men har knappt växt till alls. I somras tog jag upp den och delade på rötterna lite, men det blev inte bättre. I höst ryker den, till förmån för en ny planta. Jag som hade uppfattningen att humle klarade allt och alla.

Rosorna ser lite klena ut efter vårens nedskärning. Alla blommar dock något litet. Krusbär och vinbärsbuskarna ger ganska bra skörd, för första året. Speciellt de röda vinbären är ju dessutom så vackra.


Kungsljus.

Stäppsalvia och grekvädd. Humlerestaurangen nr. 1.
Saknas: 7 m stege.
Tankarna på att borra en brunn har intensifierats...


1 kommentar:

  1. Men visst är det märkligt hur vissa växter bara inte vill. Jag planterade två Zilga vindruvor förra året. Den ena har dött och den andra är 30 cm hög...trodde vin växte som sjutton :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera