söndag 16 oktober 2011

15-16 oktober

Soligt, härligt höstväder, men också den första frostnatten. Maniskt grävde jag i helgen. Jag har tagit fasta på detta att ha få men kanske större rabatter, och breddade således den befintliga framför huset ytterligare. Den lilla runda rabatten, där flaggstångsfästet stod kvar, förstorades också, samt att vi sågade av det kvarvarande fästet. Nu syns inga flaggstångsrester ovan jord, men dessvärre ligger en orubblig, gjuten betongplatta under jorden i cirkelns mitt. Undrar just hur blommorna skall ta sig där på? Jag undrar också vilken kant rabatten skall få? Tidigare, mindre rabatt, hade halvstora stenar runt kanten, men jag tycker att dessa begravdes allt mer i gräset ju längre tiden gick. Kanske skall vi prova med någon form av avsågade runda pinnar, i cirkel, som rabattkant? Eller om man skulle placera stenarna i någon form av sättsand eller så?
A har köpt en lövsug som tuggar ned löven och komprimerar dem ganska rejält. Perfekt att jordförbättra med, tror jag.
Planterade också en liten rumsbildande häck av måbär, nere vid komposterna. Jag är lite svag för de vinbärsliknande bladen. Vi planerade också för ytterligare ett litet fruktträd, ett päron eller plommonträd.

Komposterna grävdes om och vi knackade också ned gammal puts från murstocken i den lilla hallen. En snickare skall ta sig an denna i veckan som kommer.

Med mörkret som föll redan innan kl. 19, var det nästan lite jullikt:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar