onsdag 19 oktober 2011

Margaretas trädgård

Jag hittade en så trevlig bok på antikvariatet i mitt kvarter: Margaretas trädgård, av Margareta Senneby. Det är en bok med fina, tjocka pärmar, som handlar om en dam, som i mogen ålder, 60+?, köper ett hus med stor tomt som hon omvandlar till en mycket speciell trädgård, helt enligt eget huvud. Inte en trädgård med konventionell gräsmatta och sådant, nej - en naturupplevelse med olika terrängområden (Alperna, Småländska höglandet, Japan, Sjöarna mm.) fylld av träd, buskar, sten och blommor. Inspirerande och tankvärt.

2 kommentarer:

  1. Jag tror jag har läst en annan bok av henne för många år sen. Visst fick hon ett stort vägprojekt som skulle nalla en bit av hennes trädgård att att ändra riktning?

    SvaraRadera
  2. Du, det vet jag inte, men det verkar troligt. Vad hette den boken, om du minns? Jag googlade på henne och förstod att hennes (hus och)trädgård sålts för några år sedan, och att de nya ägarna (naturligtvis) gjort om i hennes älskade trädgård. Kändes lite sorgligt.

    SvaraRadera