måndag 24 december 2012

Retrospektivt 2012

I januari 2012 hade Ätran svämmat över sina breddar och jag läste trädgårdsböcker på löpande band. Vi fraktade bort allt skräp bakom ladan och invigde vår eldningstunna.

I februari var vi bortresta på varmare breddgrader, men jag har optimistiskt noterat små krokusknppar på gång upp vid vårt Torpetbesök i slutet av februari. Låter tidigt? Tydligen hade vi ovanligt få möss inne förra året, av mina noteringar att döma. I år har det verkligen varit tvärt om. Jag läste att årets regniga, milda höst gjorde dels att mössens naturliga hålor blev vattenfyllda, dels att de hann få fler kullar än vanligt.

I mars fick jag fnatt och marktäckte en del av trädgården och rullade dit stora stenbumlingar i syfte att skapa någon form av stenparti, äng eller i vart fall inte ogräsbevuxen hörna. Sedan kom väl våren på riktigt och jag fick annat att göra, så det ser fortfarande lika marktäckt och ofullföljt ut i hörnan. Vi målade sovrumstaket också. Fast egentligen skall det målades för tredje gången - kanske nu i vinter.

I april påbörjades planteringar av olika slag, te.x. av plommon- och äppleträd. Runda rabatten blev klar. Komposten tömdes och användes som jordförbättring.

I maj roade vi oss med att flisa med den nya kompostkvarnen, vi målade om i lilla hallen och oroade oss över att det var varmt och torrt med tanke på nyplanteringarna och den sinande källan. (Vi trodde nog fortfarande på en varm och skön sommar...)

I juni beundrade jag allt som blommade och förbannade fästingarna.

I början av juli klagade vi på vädret och att allt var så blött. Jag hade sönder den nya slåtterbalken. Vi målade ladugaveln och tittade på humlorna i salviarabatten.

I augusti fick vi lagat slåtterbalken och slåttrade ängen. Jag överansträngde axeln med allt räffsande. Det satt i i flera månader. (Nu i vinter skall jag träna styrka på gym. Slut på klemiga skador.) Luktärterna var så fina.

I september grävde jag olika rabatter och planteringsdiken. Höstarna med sitt perfekta planteringsväder och reorna på plantskolorna är perfekta grävmånader.

I oktober svämmade Ätran över igen och Torpet fick ett 90 meter djupt hål i backen och vi fick ett dito djupt hål i plånboken.

I november gjorde vi underarbete på vinden inför snickarens ankomst i december.

Och så december, arbetet med vinden pågår. Det har varit en köldknäpp med ca 20 minusgrader. A hugger ved och försöker fylla upp vedförrådet på nytt.

GOD JUL önskar Torpet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar