måndag 31 december 2012

Skorstenshuv

Årets sista timmar funderar jag på skorstenshuv. Eftersom snickaren kommer att behöva ta väck takplåten för att byta ut en murken planka i vår, kommer det bli till att ta kontakt med plåtslagaren misstänker jag. Då vill jag passa på att ta ett grepp om detta med skorstenshuv. I dagsläget sitter där en fyrkantig lock, med uppklippt kanal för spis- och kaminrör. Vi vill byta ut detta mot något som täcker bättre, men saknar ideér om utformandet av huven. Ni som har fixat till, hur har ni gjort? Hur blev resultatet?

2 kommentarer:

  1. Hej! Se längs ner i inlägget: http://maattloesa.blogspot.se/
    Vi mätte skorstenen och beställde från Solvini. Monteringen gick väldigt lätt och bra. Det passade perfekt. Som jag skriver så tycker jag att "tak" passar bättre på gammalt hus än kupa, men det är ju en smaksak.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vi gjorde en sådan här. http://torpetberget.wordpress.com/2012/07/07/platat-2/

    Vi tänkte först ha en kryssbockad fyrkantig plåt, men det tyckte plåtslagaren var helt fel. Men, vi ville heller inte ha en stor klumpig prärievagn. Så det blev något slags mellanting – en låg kupa. Vi är väldigt nöjda med den. Plåtslagaren gjorde den efter eget huvud och med ROT-avdrag blev det inte dyrt heller.
    Stina

    SvaraRadera