onsdag 25 augusti 2010

Blåsväder

 Idag blåser det som fasiken här i Göteborg. Jag tänker lite bekymrat på Torpet och den stora björken som står lite för nära och som skall huggas ned. Gudrun gick ju förbi som en tromb när det nu var, 5 år sedan?, och tog en massa granskog framför oss. Nu är det ett hygge där, men det är verkligen till vår fördel. Mycket ljusare och större chans att se älgar som passerar på väg ned till sjön för att dricka. Fast björken får gärna tas ned under kontrollerade former, om man får önska.

Här, Lotten, kommer en bild på farstun/utbyggnaden som kanske kan intressera dig:


Den är som sagt lika gammal som resten av huset, byggt 1876. Intressant att huset är så välbyggt och av så fint virke, att det har hållit i 134 år!! Och att de fönster på altanen som sattes in och målades (med plastfärg..) för tre år sedan redan är kassa och måste akutåtgärdas. Säger något om kvalitetsmedvetenhet och kunskap nu och då.

Och så en liten bild på något jag verkligen gillar, trasmattor. Den här skönheten köptes på Hjorttorps antik för en ringa penning. Den har sällsynt fina, glada färger.


Nu är jag ute efter en lägre byrå, gärna avlutad i allmogestil, alternativt ett rejält litet bord. Tanken är att ställa vår lilla TV på. Jo, vi har faktiskt en TV, och DVD. Finns inget mysigare än att ligga på kvällarna och titta på avsnitt efter avsnitt av The Wire i kaminens sken. Och det kan vara praktiskt att parkera sjuåringen där, om man faktiskt måste måla och skrapa lite för mycket och för länge. Annars tycker hon för det mesta om att vara på landet. Gräsmatta, gammal lada, älgtorn, skog - massor av skog - kan det egentligen bli bättre lekplats? Avslutningsvis ett litet foto på sommarens musbegravning:

                                               (Ser ni musen? Den ligger på barkbiten.)

2 kommentarer:

  1. Jag undrar så över den där tillbyggnaden... Hur vet du att den alltid har varit där? Är det en del av timmerstommen? I mina ögon ser det ut som om erat torp är tillbyggt även på långsidan eftersom takvinkeln är annorlunda där.
    Det kan inte vara så att en del tillbyggnader och kanske ombyggnader gjordes på 1870-talet och att den ursprungliga huskroppen är ännu äldre? Jag bara spånar...

    SvaraRadera
  2. Det är en del av timmerstommen. Och om man ser den invändiga planlösningen så tycker man att den verkar logisk, och att det inte kan ha sett ut på så många andra sätt tidigare. Men visst, jag håller med - det hade varit spännande att riktigt veta. Vi har ett foto som visar stugan för lääänge sedan (människornas kläder, hur små träden var då avslöjar att det är taget tidigast i början av 1900-talet, gissar jag) och då ser huset i alla fall likadant ut som nu. Jag kanske kan fråga de förra ägarna, som jag förstår har det varit i deras släkt jämt. (Nu när jag skriver detta blir jag lite osäker - jag som var så tvärsäker nyss.)

    SvaraRadera