måndag 23 augusti 2010

Moderna material.. morr.. grr

I helgen rensade jag ur och oljade in fågelholkarna.Två av tre har varit bebodda. Den tredje var antagligen för utsatt, på laduväggen ut mot hygget. Fåglarna tycker väl inte om när det regnar in, kan jag tänka. Jag flyttade den till en mer skyddad plats, och hoppas på flugsnappare nästa år. Köpte några holkar från http://www.bankeberg.com i våras. Jag hade inte tänkt på att olika fåglar tycker om olika holkar innan. I ena boet låg två små ägg kvar, pyttesmå.



Jag satte också in innanfönstren nu i helgen. Lite tidigt kanske, men jag var nyfiken på att se vilka fönster som passade var. Har ju tillbringat sommaren med att renovera diverse innanfönster som hittades i ladan, men visste inte vika som skulle sitta var. Nu har vi 9 av 10 fönster på plats, ett saknas. Jag tror att vi skall låta tillverka det tionde, när plånboken tillåter.


Det var rätt trivsamt att pyssla med tätningslister och remsor.

Precis innan hemfärd tog jag en stege och klättrade upp för att ta en titt på fönstren på den nya delen av huset - verandan från 2008. Till min fasa upptäckte jag att någon klåpare uppenbarligen gjort ett dåligt underlagsarbete och därefter smetat på vit plastfärg, som inte stått pall för regn och rusk utan nu flagade i färgsjok och kittkladd. Suck och stön! Och nu när semestern är slut känns det svårt att hinna åtgärda innan höststormarna, framförallt med tanke på att virket måste torka upp och att kitt och linoljefärgen har en så pass lång torktid... Nåväl, jag får börja nästa helg med att ta väck allt som är fuktigt, så att träet åtminstone får en chans att torka upp. Hoppas kunna grundmåla innan de värsta höststormarna.

2 kommentarer:

  1. Hej igen! Alla mina fönster måste renoveras och jag har insett att dygnet bara har ett visst antal timmar, och att det finns betydligt roligare saker att göra än att renovera fönster. Så jag tog in offert på det. 800:- per fönster par kommer jag att betala, och då skrapas, behandlas och kittas dom. Måla får jag göra själv. Och allt i en verkstad, så att de blir torra och fina! Han sätter upp spånskivor för fönstergluggarna under tiden. Bara ett litet tips.. :)

    Andrea (entilltorpblogg.blogg.se)

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar att renovera fönster - det är så tacksamt. Lagom komplentatoriskt och kul att arbeta med kitt och linoljefärg. Fast visst, det tar en jäkla tid. Jag började precis på semesterns första dag och det sista blev klart förra veckan... Eftersom linolja tar minst ett dygn på sig mellan strykningarna och det krävs ca tre strykningar... Har två kvar tills nästa år :-)

    SvaraRadera