onsdag 12 januari 2011

Kakelugnsmakaren svarar

Eftersom jag är en frågvis person, mailade jag mina funderingar ang. brännjärn till en kakelugnsmakare. Detta är hans svar:

Hej Sara! Med all säkerhet så har du en Husqvarna 726 vänstereldad. Av
bilderna så har du ett brännjärn emot ugnen. Det andra som kallas
cisternjärn skall vara på motsvarande sida, alltså på vänster mot själva
godset, men man får inte glömma att ett bakre järn skall också finnas i
bakkant mellan brännjärnen. Lebruket smetar du på och gungar in
detaljerna. Varför finns det hål i brännjärnet? Jo, för att lerbruket
hittar ut lite grann när man gungar in det. Av bilderna att döma så undrar
jag om du har ett roster? Det är en rektangulär ram som galler som skall
falla in i ramen som håller brännjärnen på plats. Jag har en egen gjutare
i Karlskoga som gör många detaljer åt mig och har ett lager. Hans priser
är 30% av dom som vanliga tillverkare tar. Men jag bifogar dig en länk
till en som har reservdelar.
http://www.vedspis.se/sv/delar/tabell/Reservdelar/?manufacturer_id=5&model_id=64
Du kan själv beställa därifrån via telefon. Om det är knepigt så hör du av
dig igen så skall vi se om vi kan bistå dig med anvisningar.
 
Där ser man, brännjärn hit och cisternjärn dit... Och jo, vi har ett roster, det var bara borttaget för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar