söndag 6 februari 2011

Trädgårdsidéer

I helgen har jag läst flera bra böcker om trädgård, bl.a. Allt om trädgård av Marie och Björn Hansson samt Trädgårdsåret av Berit Haggren et al. Det är nog ljusets ankomst som får mig att, i mina tankar, trädgårdarbeta. Det lilla, i höstas, nygrävda landet skall bli antingen grönsaksland, eller möjligtvis blomsterland för ettåringar. Inte helt klart.  De nyplanterade krusbärsbuskarna kommer så småningom att ge lite lä, och bakom dessa är nog egentligen bästa läget för stockrosor, mot husväggen. Kanske får det bli en liten nyplantering där. Jag tänker mig också någon form av pallkrageodling för kryddväxter, i västläge, nära köksingången. En luktärt skall få bo i en stor kruka, med klätterställning.



Lavendel längs med skiljelinjen mellan gräsmatta och äng, kanske i kombination med några tåliga rosenbuskar. Mörkröd kärleksört vill jag ha någonstans, kanske nära ingången till tomten. Plymspirea hade varit fint i något hörn. Och sedan är det ju de två ganska smala, befintliga rabatterna intill fasaden, som jag rensade i höstas. De skall fyllas på med perenner.

Plymspirea

För att ta tillvara kvällssolen skall vi skaffa någon enkel sittmöbel till övre delen av gräsmattan. Förra året fick vi släpa runt solstolar allteftersom skuggan spred sig, i år vill jag slippa det. Det vore fint om vi kunde snickra ihop en rund bänk, runt asken, vårdträdet. (Med insikt om våra snickerikunskaper blir det snarare någon annan som får göra det åt oss.)

Flott, rund bänk (bild från Aftonbladet)

2 kommentarer:

  1. Det där med runda bänkar runt träd är så rysligt fint! Jag har funderat på samma sak runt mitt vårdträd på torpet. Säg till om du hittar någon bra ritning : )

    SvaraRadera
  2. Hej, jag har precis samma tankar som du och Lotten! Tänkte hinna med det förra året men det blev inte av. Mitt vårdträd är en Alm. Men jag tänkte nog en ganska enkel bänk, utan ryttstöd. Får se om det hinns med i sommar!

    Härligt att få börja planera lite för trädgården!

    SvaraRadera