söndag 1 maj 2011

Liekvinnan

Det pågår lite panelbyte på torpet. Den fina timmerstommen syns tillfälligt. Södergaveln fick en omgång med stålborsten idag, och södra vindsfönstret skrapades rent och kittades om. Välbehövligt. Eftersom det var hot (löfte) om regn på eftermiddagen målade vi inte. Skall bli kul att se hur det kommer att se ut med Falu ljus. Vid närmare betraktande var södergaveln liksom lite rosablekt - ganska fult faktiskt.

En Norrlandsschersmin har fått sin plats på torpet, bredvid krusbärsbuskarna. Mängder av förgätmigej växte vid verandan, en sån fin liten blomma (som jag inte ens visste hur den såg ut innan). Jag har varit arg över en stor jordhög som till största delen består av gammalt krossat tegel, intill knuten, men i helgen kom jag på idén att ta utav de många gräskokor som blivit efter att vi har grävt upp för land och buskar, och lägga dem med grässidan ner på högen. Strödde också lite trädgårdsjord på, och petade ner frön. Förhoppningsvis kommer det att bli en blomsterkulle.

Medan A snickrade klart bänken gjorde jag en favoritsysselsättning: liade. Vi har en del på tomten, bakom jordkällaren, som är lite vildvuxen, men som har potential att kunna bli något blomstrande, fint. Den delen fick en rejäl omgång med lien. Härligt och effektivt görande, men ack vilka ovana och otränade muskelgrupper!
Ett litet, okänt fruktträd står mitt i. Holken är avsedd för fåglar som gillar att sitta och titta, såsom flugsnappare eller sädersärla.
En liten farhåga dock, efter två helgers intensivt vattnande (med kanna) kan man se botten på källan.. Låt det regna lite, nu! Mina blomsterplaner kommer förmodligen begränsas efter vattentillgången.

Ruccola och sallad har grott i landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar