söndag 12 september 2010

Skorstensfunderingar

Nu har hösten kommit till torpet. Regnruskigt och lite gråmulet med orangea inslag.

I helgen kom en spisgubbe förbi, och tittade på plåten över vedspisen. Han menade att man antingen kan göra en ny plåt och sätta fast (kostar mer) eller att man klipper till en plåtbit och popnitar fast en över hålet, liksom täpper till runt kaminröret baktill (kostar mindre). Han pratade också om att man kan hugga ut ur spiskåpan och lägga in isolering (kostar mest), så att det inte skall ske ett kallras när den varma luften går ut (fattade jag det som). Men, eftersom detta trots allt är ett litet torpställe för helg och semesterbruk, förkastade vi snabbt den idén.


Jag tog mått på de två fönstren som skall få nya fina innanfönster. Det verkar trots allt inte vara så dyrt som jag trodde att tillverka dessa.

Klättrade också upp på taket för att mäta hålet i täckplåten, som kamininstallatören klippt upp. Nu har jag mycket huvudbry över hur vi skall täcka över detta. Finns två alternativ: ett är att tillverka en liten huv som sticker upp en 20-30 cm och enbart täcker det fyrkantiga hålet. Detta innebär dock en skorsten med två små uppstickande saker, och är kanske inte så snyggt? Det andra alternativet är mer traditionellt, och innebär att man låter göra en traditionell huv som täcker hela skorstenen. Då får vi kapa av det rör från vedspisen som redan sticker upp. Dock, jag har sett alltför många små, fina stugor med jättehuvor på sig. Det ser faktiskt anskrämligt ut! Jag får naturligtvis ligga på och beställa en nätt huv, men ändå... Frågan är vad som är minst värst?

Väl uppe på taket passade jag på att fota våra ägor ;-)

(Lägg märke till man och barn som leker häst och vagn..)
 Som kanske synes är ena delen av taket på huset numera täckt med tegelimiterande plåt. Inte så tokigt som det låter, tycker jag. Tidigare var där spåntak. På den andra sidan, baksidan, är det rött plåt som gäller. Lite intressant - förmodligen en snålvariant från förra ägarna. Ladan hade tidigare spåntak, men numer plåt. Jordkällaren har tvåkupigt tegel. En liten önskan är ju att få lägga enkupigt tegel på bostadshuset, någon gång i framtiden. Har ni några åsikter om takmaterial? Frågan är väl hur spånet var lagt. Och om man kan använda den reglingen till tegel? Nytt tänk för mig, fortfarande okunnig inom området.

Golvet i hallen fick sin andra omgång Grå Umbra. Det ser väldigt bra ut! Den andra strykningen täckte ordentligt. Får dock bli en tredje strykning om några veckor. Den renskrapade dörren skall bli Herrgårdsgul, tror jag.

Slutligen en liten detalj:

Det gör mig glad när någon ansträngt sig lite extra, som t.ex. när någon klippte till plåten under panelen, och figurklippte vid stentrappan. Det tycker jag är tjusigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar