fredag 17 september 2010

Vildsvinsnyheter

Jag hörde på nyheterna häromdagen, att Regeringen satsar pengar på slakterier, för att kunna ta hand om vildsvinskött i större utsträckning:

"Men hittills har hanteringen varit omgärdad av krångel och stora konstnader. Viltkött får inte komma i kontakt med kött från våra tamdjur och detta tillsammans med en uppsjö av avgifter för kontroller och inspektioner, får kostnaderna att rusa.
Regeringen puttar nu in totalt 50 miljoner kronor för att underlätta för dom småskaliga slakterierna som ska slippa olika avgifter kopplade till hanteringen av viltet. Detta ska ska i sin tur ge småslakterierna ökade möjligheter att ta hand om större mängder vildsvinskött."

Detta innebär kanske ökad jakt också, även om jag förstått att jaktsäsongen på vildsvin redan är ovanligt lång (hela året med undantag för en periodi februari-mars, tror jag)? Vi har mycket vildsvin runt torpet. Man ser ständigt spår av dem i  skogen. De bökar upp stora områden, rejält. Det kan se ut som om någon gått fram med jordfräs. I våras gick vi förbi ett annat litet torp mitt i skogen, där vildsvinen hade bökat upp hela gräsmattan. Det såg för sorgligt ut, men nu i början av hösten såg jag att gräsmattan hade vuxit på sig igen. Jag är lite orolig ibland, när vi kommer körandes på vår lilla skogsväg, att vi skall mötas av en uppbökad tomt. Hitills har vi varit förskonade, förutom vid ett tillfälle i vintras då de bökat upp ett mindre område. Jag tog tillfället i akt och gjorde ett litet land av det. På något sätt måste vi ju ändå samsas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar